In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Dax för Tjejmilen!

Publicerad 2012-08-30 15:58:00 i Allmänt,

Nu är det bara två dagar kvar till årets träningsexamen! På lördag ska jag och min äldsta dotter Linnéa springa Tjejmilen på Djurgården, bland 30 000 andra kvinnor. Från början var planen att hela tjejligan i släkten, mina tre döttrar och svärdottern och min systers två döttrar och svärdotter, skulle springa tillsammans. Men, allt eftersom tiden gick, föll den ena efter den andra bort på grund av skador, träningsbrist och andra förhinder. Den sista som försvann var min yngsta dotter Emilia, eller Millan som hon kallas, som helt enkelt anmälde sig för sent...
 
Hur som helst så ska det bli kul. Jag har motionerat ganska regelbundet under många år, och har haft perioder tidigare i livet när jag har tränat ganska bra. På senare år har det dock mest varit lågintensiv träning med långpromenader, stavgång och stillsamma skidturer. Förra sommaren började jag springa lite, men bara korta sträckor runt 2,5 - 5 kilometer och ganska oregelbundet. I år ville jag trappa upp och träna lite bättre. Framförallt ville jag få bättre allmänkondition, så i februari nångång anmälde jag mig till Tjejmilen.
 
Med dåligt träningssjälvförtroende i bagaget anmälde jag mig till sista startgruppen, som nån av mina kompisar kallade rullatorgruppen. Min goda vän och arbetskamrat Arja, som också är en av mina sicilienkompisar, är en van och flitig motionär med flera Lidingölopp och Vasalopp bakom sig. Hon tyckte att jag fegade lite vid anmälan. Vi sprang ett par vändor i 30-gradig värme på Sicilien och då tyckte hon att jag borde uppgradera mig, så nu startar jag nånstans i mitten av fältet men i gruppen "Fun run", som inte har någon tidtagning. Fortfarande lite fegt, men nu får jag en tid att utgå från. Jag har sprungit 8,7 kilometer som längst i sommar, men det känns som om det inte ska bli några större problem att orka hela vägen. Jag har haft ett roligt och omväxlande träningsprogram som heter "Åtta veckor till Tjemilen". Jag har delat det till flera vänner och arbetskamrater som också gillar det. Ska lägga ut det här på bloggen sen. Jag tycker att det har varit kul att träna mot ett mål, och som en välkommen "biprodukt" har jag gått ner sex kilo i vikt över sommaren. Det känns väldigt bra! Jag har tränat tre gånger i veckan men skulle vilja lägga på ett fjärde pass, men det har inte blivit av än.
 
 
Som en liten förövning till Tjejmilen var jag med i Vårruset i Sundsvall tillsammans med några arbetskamrater. Det var väldigt kul, men också väldigt trångt i spåret. Såhär glada var vi iallafall efter loppet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela