In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

En knappt halvbra dag...

Publicerad 2012-12-04 22:50:00 i Allmänt,

Nej, det blev ingen höjdardag. Planen var att flera medlemmar av vårt arbetslag skulle gå på en närapå heldagsföreläsning på Miun med den spännande titeln Tillståndet i världen. Nu blev vi inte så mycket visare eftersom vi fick veta, när vi kom till Sigma, att föreläsningen var inställd på grund av sjukdom. Tråkigt eftersom vi verkligen sett fram emot dagen. Lite less blev man när vi fick höra att föreläsaren anmälde sig sjuk igår. Hur svårt hade det varit att skicka ut ett mail till oss anmälda igårkväll?
 
Förmiddagen blev delvis spolierad, men eftermiddagen rullade på som planerat. Mina elvor (eller älvor) jobbar på som besatta med gymnasietidningen. Allt tar mycket längre tid än man tror, och vi har bara två lektioner i veckan så det är minst sagt stressigt...
 
Sen var det arbetslagsmöte. Till att börja med insåg vi att vi missat att anmäla oss till kommunens julbord och nu är det för sent. Ja så kan det gå...;(  Istället har vi bestämt oss för att gå ut och äta en jullunch tillsammans på något trevligt ställe sista arbetsfredan. Det blir nog bra det med...
Vi är också tämligen eniga om att tiden inte räcker till just nu. Varken arbetstiden eller arbetslagstiden. Vi har så mycket som vi måste fixa tillsammans. Våra lokalbehov. Vår temavecka andra veckan efter jullovet. Julavslutningen. Plus allt det vanliga och lite till. Känns som att det är lite oro i leden på arbetet. Inte specifikt i vårat arbetslag utan rent allmänt. Känns verkligen välbehövligt med ett jullov om än ganska kort..
 
Nej nu gnäller jag lite väl mycket. Har jag nåt roligare att berätta tro? Tja, kanske att jag inhandlade lite blingbling i helgen. Jag har väldigt mycket bling men använder det sällan. Undrar vad man har för bokstavskombination då? Samma sak med klänningar. Ni som känner mig väl vet att jag inte är så särdeles flärdfull. Jeans och tröja är den absolut vanligaste outfiten. Och bekvämaste. Men i garderoben hänger mest otaliga klänningar. Alldeles för många om sanningen ska fram. Nån förträngd del av mig vill nog gärna vara lite piffigare än den faktiska vardagsverkligheten...
Helgens bling. Undrar just när jag ska få tillfälle att bära den i mitten? Lite too much för jobbet iallafall...de andra två kan man nog ha när som helst tror jag...
 
De senaste dagarna har ju snön närapå vräkt ner. Jag tar det numera med stort lugn. Så har det inte alltid varit. När jag var ensam mamma i ett stort hus på landet fick jag nästan panikångestattacker av väderleksrapporter med annalkande snöfall. De sista tre åren i Häggsjöviken var vi utan traktorskottning. Vår gamle skottare drabbades av starr och frun tyckte att det fick vara färdigskottat när han vid nåt tillfälle kom väl nära en farstubro...
Det visade sig dessvärre vara väldigt svårt att hitta en ny skottare, så vi som bodde ute i Häggsjö fick vackert  köpa snöslungor och börja snöröja själva. Oftast gick det bra, men vid tillfällen när det vräkte ner flera decimeter snö på kort tid var det jättejobbigt. Konstigt nog kom vi iväg till jobb och skola nästan jämt. De gånger vi inte kom iväg berodde det aldrig på att vi inte lyckats skotta själva utan på att plogningen av den allmänna vägen var sen...därför uppskattar jag verkligen livet i lägenhet då snöfallet inte längre är ett akut problem utan mest bara stämningsfullt och mysigt...
 Historisk bild tack och lov. Saknar inte snöskottningen och slungan...men den underbara fina hunden, Nala, saknar jag varje dag som går. Vi levde i stort sett varenda dag i 12,5 år tillsammans så hon efterlämnade ett stort stort tomrum..
.Det har toksnöat förr i Härnösand som synes...
 
Innan jag lämnar bloggen åt sitt öde för den här gången vill jag bara konstatera två saker. En dålig och en bra. Börjar med den dåliga. Israel tillåter nya bosättningar nära Jerusalem, som kommer att dela Västbanken i två delar och som kan omöjliggöra en framtida tvåstatslösning. Såhär skriver fredsorganisationen B´Tselem  : The implementation of construction plans in E1 will create an urban block between Ma’ale Adumim and Jerusalem, exacerbate the isolation of East Jerusalem from the rest of the West Bank and will divide the West Bank into two separate areas, north and south. 
Om någon vill följa vad som händer med Israel-Palestinakonflikten kan de följas på http://www.btselem.org/
Jag vill också rekommendera en annan bra fredsorganisation att följa:www.mepeace.org
 
Det andra saken, den bra alltså, var att Sveriges damer vinner premiären mot Danmark med 27-26 vid handbolls-EM i Serbien! Bra jobbat!
 
                                                                           Ha det gott i snöhögarna;)  A-C
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela