In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

God Jul till er alla!

Publicerad 2012-12-24 11:14:00 i Allmänt,

Fin julmusik på Hilmas!
Makalöst duktige Anders Falbe!
Mitt fina sällskap Sara och Elina!
 
I skrivande stund är det julaftonsmorgon. Kan inte tänla mig en mer stämningsfull julmorgon. Ute faller lätta snöflingor och inne doftar det gran, stearinljus och hyacint. Jag lovade mig själv att inte tokstressa inför denna jul och det har jag inte gjort heller...och det blev jul ändå:) Den inte helt vackra granen står och lyser och glittrar och doftar och har sig och allt känns jättefint!
 
Fast klockan redan är tio är det bara jag som är vaken i huset. Älskar just den lugna sköna stunden innan alla stiger upp och det liksom brakar loss...
 
Dagarna före julafton unnade jag mig lite julmys på lokal, nämligen på fina mormor Hilmas. De har verkligen fyllt ett tomrum i stan med en lokal där alla åldrar kan samlas och umgås och lyssna på musik. På fredagkvällen när jag var där med dotter Elina och hennes kompis Sara var medelåldern ganska hög, men det var en del ungdomar också och helt fantastisk julmusik. Bland mycket annat fick vi höra Adams julsång (O helga natt), Cohens Hallelujah, musik från Chess och Kristina från Duvemåla. Vi blev så otroligt imponerade av solisterna och framförallt av Anders Falbe som sjunger helt fantastiskt! Vad månde bliva?  Anders var en gång i tiden min elev, men det har absolut inte bidragit till den fantastiskt duktige sångare han är idag. Den äran får andra ta åt sig!
 Nicolai Dunger var väldigt bra, men ljudet lite sisådär...
 
Nu har alla småtomtar i huset vaknat och prat och skratt börjar fylla huset. Tillbaka till Hilmas. Var där även på lördagskvällen. En kväll för mycket kanske men trevligt ändå. Den här gången hade jag sällskap av min goda vän Ann-Sofi och hennes dotter Cissi och Cissis pojkvän Oliver, som jag har varit klasshandledare åt en gång i tiden! Kul och många roliga minnen att prata om! Min dotter Elina var också där med sitt kompisgäng så vi blev till slut som en enda stor familj hehe. Musiken med Nicolai Dunger var jättebra, men ljudet var verkligen inte det bästa. Hilmas har hittat ett superbra koncept med ett blandat musikutbud och känslan av att man hör hemma där i vilken ålder man än är. Älskar att åldersblandningen fungerar så perfekt där. Tyvärr funkar inte maten lika bra. Skulle vilja gå in och styra upp lite för man får fortfarande vänta för länge...
 
Igårkväll var så alla mina ungdomar på plats till slut. Sist kom Millan och Niklas som bilade från Stockholm vid tretiden igår eftermiddag. Kunde inte riktigt slappna av förrän de ringde på dörren, men när de väl kom strax efter åtta spred sig jullugnet i hela kroppen...:) Vi hade naturligtvis vår traditionella uppesittartradition - tomteyatzin. Minns inte riktigt när den startade men vi har hållit på i väldigt många år och det måste alltid gå till på precis samma sätt!
Söndagkväll dan före dan. Äntligen är hela skaran på plats! Jag kan pusta ut och vara lycklig ända inifrån och ut...
 
Vi började som alltid med att gå och köpa pizza på närmaste pizzahak. Sen var det dags för matchen! Det är alltid väldigt väldigt prestigefyllt. Den som vinner får utse årets tomte, men den som var tomte förra året är immun, så Linnéa kunde sitta lugnt. Efter många om och men, lite glögg och annat drickbart, stod till slut Elina som segrare. Hon utsåg broder Daniel till tomte, så nu har han dagen på sig att fundera ut sin tomteoutfit. Det enda som finns att tillgå i rekvisitaväg är en mössa och ett lösskägg. Resten får han styla själv!
 
Idag kommer Linnéa vid ett-tiden och har med sig barnens pappa, som ska äta julmiddag och vara med på julklapparna hos oss även i år. Då börjar julfirandet på riktigt hos flocken Eliasson! Bra att barnen har tagit det initiativet tycker jag. De har också bestämt att vi ska lägga lite mindre pengar på julklappar i år. Max 250 kr från varje till varje person. Å det blev inte mindre eller sämre klappar för det...konstigt...?
Elina klär den fula granen...
Flickorna dukar julbordet...
Det börjar arta sig...
Mumssss...
Sen kom tomten...som ser ut att ha lite ryggbesvär men det är nog bara som det ser ut hoppas jag...
Finns det några snälla barn här tro...svaret är som vanligt Absolut inte ;-)
Vad har vi nu fått i paketen tro ?
Vad kan detta vara ?
Ibland har jag nästan lite svårt för att öppna väldigt fint inslagna paket som det här...
...och det här...
Julaftonen blev...är...väldigt trevlig och fin. Först ett långt julbord, sen julklappar och sen film på film...naturligtvis fanns min stora julfavorit Ogifta par med på ett hörn.
Jag blev väldigt glad och nöjd över mina julklappar och det blev nog alla övriga med. Jag fick en väldigt tjusig termos, ett sportunderställ, en snygg varm halsduk, Bodil Malmstens bok Så gör jag - en bok om att skriva, som jag hade önskat mig och ett annat önsketing nämligen Mad men fem. Är tyvärr helt besatt av vissa serier och Mad men är definitivt en sån så nu har man nåt att göra under juldagarna.... Jag blev verkligen supernöjd med dessa grejer. Vi har också bidragit med lite vaccinationspaket och fadderskap till barnhem så att inte julen ska kännas alltför kräkegoistisk...och det hjälper faktiskt lite...men bara lite...
 
Julaftonen blev mysig och trevlig, men det hände en sak som berör mig djupt djupt negativt. Det är ingenting jag kan berätta om för det är för svårt för mig just nu och det är ingen persons fel, men det rör en sak som betytt väldigt mycket för mig. En sak med oerhört stort affektionsvärde för mig, som gick i kras ikväll. Det gjorde mig så otroligt lessen så det nära nog förstörde en i övrigt jättefin julafton. Jag måste skärpa mig och inse att det bara är en sak men för mig betydde den ändå så otroligt mycket. Det var faktiskt min allra mest älskade arvesak som jag har minnen av sen femårsåldern så en del av er kanske förstår hur det känns i hjärteroten..och den går inte att laga...
 
Nu har Linnea tagit med sig barnens pappa tillbaka till Sundsvall och Millan firar sin sambo Niklas födelsedag så just nu är det bara Danne, Elina och jag som sitter och kollar på film...men vi har det ganska mysigt måste jag säga:)
Danne och jag har varit ute en sväng och skött vår uppgift som soptunnehanterare eftersom den ordinarie firar jul i Arjeplog. Om han läser detta så kan han vara lugn! Tunnorna står ute vid vägen:)
 
Efter väl förvaltat värv...
 
Hoppas att ni alla har haft en fin jul! God fortsättning! Kramar A-C
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela