In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Julbord och pepparkakshus...

Publicerad 2012-12-18 21:22:00 i Allmänt,

Igårkväll var det dags för en riktig höjdpunkt före jul, nämligen LR;s julbord på St Petrilogen.Ett tag trodde jag knappt att jag skulle komma iväg, för när jag kom hem från jobbet låg två män raklånga i min hall och där blev de liggande länge...
 
Nu var inte det så konstigt som det kanske verkar vid första anblicken, utan de låg där av en orsak. De skulle nämligen undersöka vad det var som gjorde att jag var utan varmvatten i lägenheten. Till slut tyckte de sig iallafall ha tittat färdigt och gav sig av så jag kunde börja byta om. Tack o lov har min dotter en dusch...med varmvatten...en trappa upp, så ingen behövde lida av en eventuell ofräsch framtoning...:)
 
Sen hade vi lite förfest på verandan innan vi begav oss upp mot logen via kyrkbacken. Den vägen skulle vi inte tatt. Först föll Lotta. När Stefan skulle försöka hjälpa henne upp föll även han. Och när Lotta till slut kom på benen föll hon en gång till. Vi övriga hasade på i vägkanten och lyckades ta oss upp på benen. Jag förbannar mitt sega handhavande med mobilkameran som gjorde att jag misslyckades med dokumentationen av detta spektakel...det ska inte upprepas!
 
Julbordet i sig var väldigt fint även i år. Massor med godsaker av alla de slag. Och då menar jag av allt. Det är verkligen ett välförsett julbord vi blir bjudna på varje år. Pengarna kommer tydligen från skadestånd som kommunen får betala vid felaktiga beslut som drabbar LR:s medlemmar. Det måste vara åtskilliga fel eftersom så många kan njuta av så mycket god mat år efter år. Jag gick med i LR 2008, när jag slutade helt som journalist och blev lärare på heltid.Sen dess har jag varit på den här fina tillställningen varje år tror jag.
 
Men även om det var lika gott som vanligt, så tyckte jag nog att det var lite avslaget...det var inte riktigt lika mycket tjo o tjim som det brukar vara. Kan det bero på att det var måndagkväll och tanken på arbetsveckan tyngde en liten aning eller för att vi är ganska trötta och utarbetade nu de flesta av oss och i stort behov av julledighet. Ärligt talat så vet jag inte ens om min iakttagelse var riktig, men jag upplevde det så...
 
När jag vaknade i morse, pigg och nyter...nåja kanske lite överdrivet...men jag var iallafall hjälpligt vaken där jag stod i morgonrock när mannen som skulle laga varmvattenberedaren ringde på. Nu fixade han det hela tämligen snabbt, så jag kunde återgå till mina morgonbestyr. När han gick lovade han att jag skulle ha varmvatten när jag kom hem efter jobbet idag. Och visst hade jag det! Faktiskt snudd på en lyckokänsla att kunna duscha och diska som vanligt igen...
 
Måndag och tisdag har varit sjukt jobbiga jobbmässigt, men vi gör ju bara en tidning per år så det är smällar man får ta. Idag kändes det iallafall lite bättre än igår. Nu börjar de flesta bitarna falla på plats.
 
Idag hade eleverna i årskurs tre en bejublad final av sin studenttävling Bästa pepparkakshuset. Även om jag tyckte att en del ägnade lite väl mycket tid åt det hela måste jag erkänna att de hade gjort fantastiskt fina byggnadsverk som jag ska visa på bloggen en annan dag.
 
För övrigt har jag bestämt att detta ska bli en stressfri och skön jul, därför sitter jag här lugnt och väntar in den. Visst ska jag fixa och dona lite men under kontrollerade former. Det viktigaste är ändå att få umgås med nära och kära och njuta av tillvaron.
Varmvattenpatrullen spekulerar...
Östanbäcksverandan...en filial till Härnösands gymnasium..:)
.Redo för julbord i Beppans bling...
Folkligt, festligt, fullsatt...på logen...
Lite mingelbilder
Katarina och Gunnel
P-O, Maggan och Inger
Therese och Malin
Leif och Stefan
Ulrika, Gunnar och Svenna
 
Så var det slutminglat och slutätet för den här gången. Imorgon onsdag är det julavslutning för eleverna efter lunch. Vi kommer som vanligt att ha vår traditionella mediajul efter lunch. I år har SPSP10 bett att få vara med oss och eftersom vi är generösa, vänliga människor så är de hjärtligt välkomna att fira in julen med oss;)
 
Avslutningsvis vill jag visa treornas fantastiska pepparkakshus. Kommer kanske bättre bilder en annan dag. Håll utkik.
Ett litet smakprov...
 
                                                                  Ha det gott! A-C
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela