In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Rapport från lättjebubblan...

Publicerad 2012-12-29 16:55:00 i Allmänt,

Har verkligen trillat ner i nån slags lättjebubbla under mellandagarna. Går på både fysisk och mental sparlåga och det är riktigt, riktigt skönt. Läser, kollar på film, kollar på tv, småäter alldeles för mycket, tar en liten promenad...
 
Vet inte hur många gånger de senaste dagarna jag har tänkt tacksamhetstankar som att jag har det bra eller att jag har det mysigt och verkligen har menat det. Visst har jag svarta hål av saknad i livet, som jag skulle vilja fylla för att känna mig hel men jag tycker ändå att mitt liv är bra och meningsfullt och det är inte så tokigt eller hur?
 
Var ute en sväng på stan nyss...och det regnade faktiskt när jag gick hem:( Lite trist minst sagt...men jag var iallafall en sväng på Hemköp och kompletterade lite matvaror, sen på bolaget där det var kö långt ut på gatan och insläpp. Har faktiskt aldrig varit med om det förr men det kan ju bero på att jag inte är där så väldigt ofta..
Köpte iallafall en flaska favoritvin och en flaska bubbel, som inte är champagne men gott mousserande australiskt. Rekommenderat av expediten och sista flaskan på hyllan och det brukar ju båda gott eller?
Efter det tog jag en sväng förbi Team Sportia och inhandlade nya skidstavar. Inga fancy utan ett par som passar mina enkla behov.
Hann inte mer än in genom dörren så ringde dörrklockan och där stod hyresvärden med två glänsande påsar med champagne, en till mig och en till dotter Beppan som bor en trappa upp så nu är man välförsedd må jag säga..
 
Mot denna bakgrund skulle man kunna tro att det planeras väldiga festligheter till nyår men så är det inte. Det kommer hur som helst att bli en lugn och avkopplande kväll som inte är helt ingraverad i stjärnorna än...
 
Satt och slötittade på tv mitt på dan och hamnade på Kunskapskanalen där man samtalade runt Dag Hammarskjölds död och huruvida han blev mördad eller inte. Vad jag förstår är det mycket som tyder på att han blev det. En författare som heter Susan Williams har skrivit en bok som heter Who killed Hammarskjöld?. Samtalet var så intressant att jag blev nyfiken på mer och känner att jag verkligen vill läsa boken, men tyvärr verkar den inte finnas översatt till svenska än...men den är ganska ny och borde väl komma översatt tycker jag. Visst kan jag läsa den på engelska men det finns alltid ett litet litet motstånd inbyggt i det även om man förstår bra...
 
Till sist; Häromdagen kom Språkrådets nyordslista 2012. Alltid lite roligt att se den listan eftersom den ofta ger en bra analys av den tid den skapats. Funderar lite över vilka ord jag själv använt i olika sammanhang. De jag känns vid är henifiera, över-och underklassafari, zlatanera och några till...vilka känner du igen? Kanske använder du till och med nåt av dem?  Här är hela listan: http://www.sprakradet.se/15097
 
Nya stavar! Nu jäklar ska det bli åka av...:) Men på hemväg genom stan regnade det...:(
With love från hyresvärden...eller kanske inte men nu finns iallafall nyårsbubbel så det räcker :)
Köpa genast eller invänta svensk översättning. Det är frågan...
 
Snart dags att summera året som gick. Hur var ditt? Mitt var ett typiskt medelår utan vare sig bottnar eller toppar...men å andra sidan återstår ju ett par skälvande dygn innan det är dags att göra bokslut för 2012..så....
 
Ha det gott allesammans! A-C
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela