In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Meeer snö, lussebullar och lite julfilm.

Publicerad 2012-12-16 21:25:00 i Allmänt,

Å snöandet fortsätter i det oändliga känns det som. Börjar bli riktigt trångt på innergården. Tur man har en liten bil. Idag skottade grannen Bosse snö från taken så det var omöjligt att ta sig både ut och in. Det fick Stefan och Ingallill erfara när de kom hem och fick åla via verandan.  Inte nog med det. När jag skulle ta en dusch efter bullbaket, som jag snart ska berätta mer om, var vattnet lite halvljummet men innan jag duschat klart var det iskallt. Brrrr. Kallade in granne Bosse som konstaterade att säkringarna var ok, vilket jag i och för sig redan hade konstaterat själv men nu blev det dubbelkollat. Inget fel där, men varmvattenberedaren är iskall. Hyresvärden lovar att sätta in en ny varmvattenberedare pronto om vattnet fortfarande är kallt imorgonbitti. Vilken tur ändå att jag har Beppan i samma hus så att jag kan duscha hos henne sålänge. Disken är lättare att fixa, det är ju bara värma lite vatten så fixar det sig...i-landsproblem kan man tycka men varmvatten i badrummet känns ganska viktigt...
 
När jag nu ändå hade hyresvärden på tråden...eller vad man säger i den trådlösa nutiden...så passade jag på att nämna att elementet i badrummet också fungerar under all kritik. Halvkallt jämt och så vill man ju inte ha det just där, eller hur? Lustigt nog blir det endast varmt när det är svinkallt ute. Är det bara några minusgrader funkar det inte alls...men han skulle göra nåt åt det också så fort han hinner...troligtvis blir det ett nytt element.
 
För övrigt har det varit en ganska slapp dag. Enda insatsen värd namnet är att Beppan och jag har bakat lussebullar, som vi båda älskar. Sen kommer vi att bli mycket sexiga om man ska tro Ernst, som nyss sa på TV att saffran är ett riktigt afrodisiakum - det vill säga lustframkallande, alltså inte lustighetsframkallande, som våra lussekatter kanske kan beskrivas utseendemässigt. De liknar mer Barba-familjen än äkta lussekatter, men är vansinnigt goda. Iallafall som ljumma och färska. Vet inte vart mitt gamla lussebullsrecept  tagit vägen, så nu testade vi ett nytt med massor av kvarg som blev väldigt saftigt och gott.
 
Imorgon är det arbetsdag igen. Vi ska köra järnet med gymnasietidningen men jag fick nyss första sjuk-smset från en elev som inte kan komma. Ska allvarligt överväga om jag ska ta på mig att göra sånt här med elever mer. Det tar på nerverna lite för mycket faktiskt att inte veta om vi hinner bli klara eller inte... 
Beppan rullar degen mycket koncentrerat...
 
Ser mer ut som Barbapappa-figurer än lussebullar...
Men goda blev dom. Goda men fula!
Finn två fel! Skulle ta en stämningsfull bild av ljuset och bullarna på plåten men stämningen förtas något av nycklarna på bordet (stort nono för en vidskeplig person som jag) och människan som gör armhävningar på golvet haha...
 
Eftersom det snart är jullov och time för lite julfilmer tänkte jag komma med några trevliga tips! Här är några julfilmer som jag gillar eller är sugen på att se;
 

Oäkta par – favoritjulfilmen som egentligen inte är en julfilm men eftersom den utspelar sig under julen får den ändå vara med här. Sååå otroligt rolig. Jag kan se om scenen i stugan när tomten har fått för mycket under västen hur många gånger som helst. Min absoluta julfavorit!

 Love actually – charmig film med härlig musik!

 Sunes jul – en av de bästa julkalendrarna nånsin som jag sett om mer eller mindre varje år uppkrupen i soffan med nåt hemmavarande barn.

 Tomten är far till alla barnen – rolig och lite elak. Gillar!

 White Christmas med Bing Crosby – julfilmernas julfilm. Har sett den många många gånger, och visst finns det bättre filmer men den har hööög nostalgifaktor.

 Otecknade Djungelboken – Ingen julfilm egentligen men för våra barn blev den en film som vi alltid såg tillsammans under jullovet. En fin nostalgifavorit som har sin givna plats även om den bara finns på VHS, hos oss i alla fall.

 The Holiday – har inte sett den än så det ser jag fram emot. Har hört så mycket gott om den.

Tar jättegärna emot tips på mysiga, roliga, trevliga eller spännande julfilmer...eller föralldel alla slags filmer, filmoman som jag är...

 En vecka kvar, sen är det jullov. Ska bli sååå skönt! Ha det gott allesammans! A-C

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela