In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Mysigt glöggmingel och snö, snö, snö...

Publicerad 2012-12-09 16:52:00 i Allmänt,

Oj vad det har snöat i helgen.  Brukar inte oroa mig nämnvärt för snöfall numera sen jag flyttade till stan, men eftersom jag skulle ut på små byvägar igår tittade jag ändå lite extra på snöflingorna som dalade ner i en aldrig sinande ström...
 
Nu gick färden tur och retur till familjen Liljeströms stuga i Lockeby alldeles utmärkt, även om det kan finnas såna som undrar hur jag har det med höger och vänster...men mitt svar är att jag har det bra! Jag lyssnade bara inte så noga...;)
 
Väl framme på det välbesökta julminglet blev jag alldeles hänförd av hur fint det var därute mitt i skogen. Vardagsrummet med stora perspektivfönster mot sjön och en eld som sprakade hemtrevligt i öppenspisen var alldeles förtjusande. Jag blev som vanligt avundsjuk och vill ha en stuga att koppla av i jag med...men inte ensam. Då skulle jag nog inte våga vara där...lätt mörkrädd som jag är...
 
Det var väldigt trevligt att träffa både bekanta och obekanta, och det var roligt att ha sällskap med en fin vän på de oplogade vägarna. Vet inte om jag hade vågat åka annars...
 
Väl framme fick vi god förtäring med en väldigt god, varm soppa och glögg och gluhwein och en massa annat smått och gott. Väldigt mysigt och juligt! Stan i all ära men stämningen blir aldrig fullt så julmysig där som på landet... 
 
Fick se en sak som jag aldrig sett förr. Pias man Eric hade huggit djupa jack i ett grovt vedträ som antändes med tändvätska, eller olja som en annan besökare föreslog. Det var väldigt spännande att se eldslågan som sprutade ur trät och när innanmätet på vedträet började glöda var det mycket vackert. Pia berättade att de hade sett detta sätt att göra hemgjorda träbloss hos Logosol. Mycket fint hur som helst...
Hemresan i snöyra gick också bra. Söndagen har förflutit i lugnets tecken. Har börjat städa gästrummet, som har blivit ett slags förråd i höst, inför julbesöken men är inte alls klar än...men när julen väl är här kommer det att vara så fint så...;)
Så gott med varm, härlig soppa när vi kom in...mmm....
Härlig julstämning med stora snöflingor som dalar mot marken och ljus och eldar som lyser och värmer...
Eric blåser fart på träblosset...
Titta så fiffigt och fint...
Blir nog en spännande nobeleftermiddag imorgon ;)
 
I eftermiddag blev jag ytterst tacksam för att jag har en granne med kontakter, då en stor traktor kom och skottade bort de stora snövallarna som den ordinarie plogaren lämnat bakom våra bilar. Det tog två minuter så var det skottat och fint...tack för det;)
Imorgon är det dags för en ny jobbvecka igen. Intensiv gissar jag. Ska dock avsluta måndagen med film och fika med min ena indvalgrupp i text. Eftersom jag knappast tror att nån av dem läser min blogg så kan jag avslöja att vi ska titta på filmen Nobels testamente, där de ska få i uppgift att titta lite extra på hur journalisterna arbetar i filmen...passande dag att titta på den filmen iallafall...;)
 
                                                                                              Ha det gott! A-C
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2012-12-10 08:44:37

Jo, visst lyssnade du lite dåligt, men du nämnde inte att jag även PEKADE (!) åt vänster!! Ja, den där gången du svängde höger istället?! ;)

Svar: OK. då..hehe...både döv och blind i trafiken hmmm...men pssst...berätta inte för nån...
Sannaelia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela