In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Snöstorm och körkort och körkort i snöstorm...

Publicerad 2012-12-06 19:01:00 i Allmänt,

Gårdagen var en riktig ovädersdag i stockholmstrakten. Min yngsta dotter Millan ringde framåt kvällen och berättade att hon satt på tunnelbanan mot Jordbro men där blev det stopp. Ett tåg på Lidingöbanan hade spårat ur och Millans sambo hade kört fast bilen i snön tidigare på eftermiddagen så det var inte sån bra idé att ge sig ut på vägarna igen. 
- Men det ordnar sig. I värsta fall får jag väl övernatta på hotell, sa den kavata dottern.
 
Jag är ju en riktig hönsmamma, alltid lite orolig för mina barn när saker och ting inte är riktigt 100-procentigt bra...så efter ungefär en timme ringde jag för att kolla läget. Då pulsade hon för fulla muggar genom djupsnön på väg hem till lägenheten. Då fick jag veta att hon träffat en annan tjej på tunnelbanan. Den andra tjejen skulle också försöka ta sig ut till Lidingö så de båda flickorna slog sig ihop och bestämde sig för att lifta. När jag fick veta det hade jag redan facit i hand och visste att det hade gått bra. Jag är dock inte helt säker på att jag hade varit lika positiv om jag hade hört talas om planerna på förhand. Flickorna fick iallafall lift med två killar i en jeep som kunde skjutsa dem cirka en kilometer från Kottla station, som är Millans "hemstation". Där tvingades grabbarna vända på grund av snömängderna men då hade flickorna gångavstånd till sina hem. Därifrån dröjde det inte länge innan hon hade pulsat hem genom snöyran. Skönt att få ett sms att hon var hemma i stugvärmen...
 
I efterhand berättade hon att det var helt sjukt mycket folk som inte kom hem och som desperat försökte hitta lediga taxibilar...som knappt fanns....vad sårbara vi är när det händer nåt utöver det vanliga.... Faktiskt lite läskigt...
 
Idag hade snöfallet kommit hitupp, men min dotter Beppan var förbluffande positiv inför sin uppkörning vid lunchtid trots det tätnande snöfallet. Och...det gick vägen. Åh vad glad jag blev. Grattis älskade Beppan! Nu har äntligen  alla mina barn körkort. Känns så skönt. Första barnet tog körkortet 2003 så jag har en närapå tioårig era som handledare vid övningskörning, men nu är det äntligen slut på det. Jag har aldrig tyckt att det har varit särskilt kul, och mina bilar har inte mått så jättebra av motorrusningar och brända lameller. Och det har kostat en slant kan jag lova. Men nu är allt det glömt. Nu är jag bara glad och lättad;) Minns förresten att det snöade ihärdigt när jag tog mitt körkort för några...hmmm...ganska många år sen nu och det gick också bra:)
 
Idag stannade all datatrafik hos kommunen av. Först blev jag otroligt irriterad eftersom jag hade avsatt min elevfria eftermiddag till att skriva elevomdömen på vårt internetbaserade närvarosystem. Jag försökte ändå skriva omdömena för hand så att jag kan skriva in dom nån annan dag.  Visst går det men ett litet irritationsmomnet är det när man har mycket att göra...
 
 Har inga roliga bilder att förmedla från dessa dagar så jag har plockat fram några bilder från tidigare. Mina flickor och Millans bästis Samantha hade i många år som tradition att julbaka ute hos oss i Häggsjöviken. Just de här bilderna är från 2007 och det är Samantha, min äldsta dotter Linnea och min yngsta dotter Millan som bakar. Hundarna är Linneas hund Lipton, som fick flytta till en familj i Fagervik på grund av allergi i familjen. Han har det jättebra där så slutet gott, allting gott. Den andra hunden är min älskade Nala som inte finns med oss längre rent bokstavligt, men alltid i tankar och minnen. Jag tycker ofta att jag hör hennes steg trumma lite lätt mot golvet....så jag tror hon hälsar på mig då och då...tankarna på henne får mig alltid att le en smula. En annan rolig sak är att bästisarna Millan och Samantha båda bor i Stockholm nu och där fortsätter de sin gemensamma julbakstradition. Mysigt:) Har inte hunnit baka än i år men snart så ska de underbara bakdofterna sprida sig på Östanbäcken...
 
 
 
 Nu är det bara en dag till helg. Ska bli så skönt. Helgens höjdpunkt blir nog lite glöggmys med trevliga människor på lördag...
 
                                                                                                  Ha det gott! A-C

Kommentarer

Postat av: Linnea

Publicerad 2012-12-06 19:24:17

Min hund hette väl ändå Lipton! Inte hade jag så dålig fantasi så att jag döpte både hunden och katten till samma namn :)

Svar: Hahaha ändrar genast!!! Kraaam
Sannaelia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela