In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Halkbana, Bond, bullar och fred...

Publicerad 2012-11-22 19:46:00 i Allmänt,

Den här dagen började lite sisådär. Skulle skjutsa upp den ännu körkortslösa dottern till halkbanan, men felbedömde tiden så det blev några minuter sen ankomst för fröken. Men de fina eleverna satt snällt och väntade så det löste sig ändå, både med eleverna och halkkörningen...
 
Ska förresten ut på vägarna med lilla gulingen ikväll igen för att hämta samma tjej i Sundsvall. Denna gång i egenskap av Bond-brud, och då pratar vi inte bonde utan James. Det vankades tydligen Bond-mingel och film med jobbet och kvällsbussarna hem till Härnta passade inte så bra...men det blir tydligen inte så jättesent tack och lov. Är lite dålig på att hålla mig vaken länge på vardagskvällarna numera. Har gjort en rejäl livstilsförändring även på det planet, eftersom jag har varit en riktig nattuggla en gång i tiden för inte så länge sen...men man kan faktiskt ändra sina inrutade vanor har det visat sig.
 
Idag bar det också iväg tillbaka till Stockholm för bästa Millan, som kommer tillbaka på besök igen sent på kvällen före julafton. Hon är lite nervös att hon ska missa den traditionella tomteyatsin, men vi får väl spela länge så hon hinner hem;) Hon jobbade som värsta flitmyran medan hon var hemma. Fem artiklar till Yippie och systertidningen I Timrå hann hon med. Vi träffas förresten en gång till före jul, då jag planerar en liten helgtripp till Stockholm om ett par veckor, runt den andra advent. Brukar alltid ta en liten sväng dit under adventstiden. Är lite mysigt tycker jag. Ska bli kul att få se hur Millan och Niklas bor i sin nya lägenhet på Lidingö och kanske hinna träffa bästa syrran en sväng...
 
Till sist lite världspolitik. Igårkväll kom ett efterlängtat fredsavtal i Israel. Efterlängtat för alla oskyldiga människors skull, men visst är man skeptisk till fredens varaktighet i denna ständigt pyrande krutdurk...
Jag har läst statusuppdateringar på facebook av israeliska, palestinska och andra vänner på plats. Har också haft lite mailkontakt och slås av hur lugna de är mitt i oroligheterna. Men det är väl ett sätt att överleva i en absurd värld.
Följer också ett par fredsorganisationer som jag har besökt därnere, och det är intressant att se vad de skriver. En av medarbetarna på www.mepeace.org har också blivit en personlig vän och jag vet under vilka förhållanden de arbetar. Det är verkligen inte självklart att alla människor vill ha fred därnere. Såhär skrev de bland annat på sin hemsida igår:
Israel and Hamas should not talk about "Victory" and celebrate it .. Hundred and sixty two Palestinians and Five Israelis were killed ,, houses were demolished by air raids and hundreds of families became homeless ,, Palestinian missiles reached Tel Aviv and Jerusalem and Israel killed Ahmad Al-Ja'bari ,, The children of Gaza were crying ,, others were killed during the latest military actions while the world was celebrating the "International Children's Day" ,, Israeli children and their families were in the shelters out of fear to protect themselves from the missiles .. Hopefully to have long-term agreement of ceasefire between the two sides this time .. Give our children the chance to live in peace, enjoy and play rather than crying and living in danger and fear.
Kloka men långtifrån självklara ord. Styrkeförhållandena i Israel är oomtvistat ojämnlika, och förlorarna är alltid de vanliga människorna, framförallt palestinierna. Men den här gången har ju framförallt Iran försett Hamas med långdistansrobotar med en räckvidd på 75 km, som dödade ett antal israeler, vilket ju gör att människor långt in i landet ända till Tel Aviv och Jerusalem känner sig hotade . De flesta stoppades av Israels missilvapen men det räcker ju att några når sina mål för att skrämma människor. Hamas är ju ändå underlägsna militärt men verkligen inga rara duvungar för det. De är ju stämplade som en terroristorganisation som håller sitt folk i hårda tyglar, har en rutten kvinnosyn och inte tvekar att avrätta sina egna om man anser att de svikit på något sätt, så de ska verkligen inte misstas för några fredsvänner. Kunde de skulle de förmodligen förinta och fördriva judarna i Israel pronto. Hur man någonsin ska få en varaktig fred där är helt omöjligt att förstå. Jag är inte så väldigt insatt men har väldigt svårt att tro på något annat än en tvåstatslösning. Märkligt ändå att man kan tycka om denna region så mycket som jag gör, fast den är så instabil.
 
Ikväll blev det 40 minuter löpning. Var faktiskt väldigt skönt. Rensar huvudet och ger mig mindre dåligt samvete för alla lussebullar som jag är så förtjust i...
 Bild av fjolårsskörden. Snart dax att baka nya....mmmmmm.....
 
Imorgonbitti och sen en sväng till efter lunch, ska jag sitta och vakta årskurs treor som skriver nationellt prov i svenska. Hinner förhoppningsvis jobba lite under tiden med alla omdömen som kantar min och mina kollegors livsvägar just nu...så att jag kan ta en välförtjänt helg sen...
 
                                                                                             Ha det gott govänner! A-C
 
PS! Attans vad goda lammförsbiffarna som jag ser på TV just nu verkar.....
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela