In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Julpolisen tjuvstartar julen...

Publicerad 2012-11-26 19:53:00 i Allmänt,

Har bestämt mig för att tjuvstarta advent. Är egentligen sen unga år en välutvecklad julpolis, men har fått en lite mildare inställning med åren;)
Öppnade den första julmusten redan för ett par veckor sen. Stoppade i mig ett antal lussebullar med döttrarna när Millan var hemma förra veckan. Glöggade i lördags. Spelade julmusik i bilen hela helgen. Det hade jag inte gjort för några år sen. Då var första advent en närmast helig gräns för julens utsvävningar.  Men när fan blir gammal blir han religiös brukar man säga. Fast här funkar det lite tvärtom...
 
Så nu har jag plockat ner adventsstakar och stjärna från vinden, och helt ärligt lyser redan den första staken i köksfönstret. Och fler ska det strax bli...
 
Har en lite ambivalent inställning till julen. Har upplevt ett antal jättejobbiga jular, som jag  i ärlighetens namn hellre hade varit utan. Det allra svåraste inträffade julen 2005, då min älskade pappa gick bort under ett besök hos mig. 
 
Men trots allt är jag ändå väldigt förtjust i julen. Inte i det överdrivna slöseriet, men i den goda maten, gemenskapen och myset. Julen är definitivt den ultimata myshelgen i min värld. Jag är absolut ingen julstressare utan ganska bra på att chilla, som man säger nuförtiden.
 
Min yngsta dotter Millan skickade förresten ett sms idag och frågade om jag ville gå på Skansens julmarknad till helgen när jag åker ner till Stockholm. OM jag ville;) Sen ringde jag i min tur till min syster Ingrid och frågade om hon också var sugen på det. Det var hon! Åh vad mysigt det ska bli!
 
Gladdes förresten idag åt att min älskade son äntligen har kommit till sans och förnuft och slutat skriva önskelistor för tiotusentals kronor. Igår föreslog han ett presenttak på 250 kr eller ett Secret Santa-system på 1000 kr per person. Plötsligt händer det ;)
 
Men nu till nåt helt annat. Har satt Lagerbäck på diet. När jag kom hem igår sjönk jag ihop till en mental pöl på golvet. Lagerbäck hade kräkts i soffan, på mattan, på en filt och en kudde. Det var droppen. Nu har jag satt honom på en risdiet, som jag har rekommenderats av folk som är bra på katter. Han har gjort detta förr, men alltid när han är ensam hemma. När jag tvingas lämna honom någon dag får han extra mycket mat så att han ska klara sig tills jag kommer hem. Jag misstänker att han sätter igång och hetsäter då, så att maten (läs torrfodret) inte får plats i magen. Jag har ju inte tänkt att vi två ska vara sambo i all evighet, men jag måste ju få bukt med detta innan han flyttar till ett nytt hem annars vill väl ingen ha honom...PS. Han är lite sur på mig nu...
 
Till sist några ord om brudparet på jobbet. Var ju inte med i kyrkan, men såg de fantastiskt fina bilderna på facebook. Åh vad vackra ni var. Har iallafall ätit bröllopstårta idag, och den var väldigt god. Nu är bara rosen, som hade samma vackra röda färg som brudens klänning, kvar...
 
 
Bara rosen kvar av den vackra, goda tårtan...
Sur Lagerbäck på diet...
 Måste lite nöjd och stolt få visa upp de fina, nydiskade glasen som jag köpte på Blå Porten i lördags.
Trälåren från Väjagården har också fått ett användningsområde. Den har blitt tidningslåda. Men OM jag nångång flyttar till en bostad med öppenspis igen (som jag saknar väldigt mycket) får den bli vedlår...
Har tjuvstartat med ett hjärta på dörren...lite medfaret och fult.. men det får duga så länge...
Och stakarna och stjärnan har plockats ner från vinden, Den grönröda staken längst fram lyser faktiskt redan i köksfönstret...
 
Å vad det ska bli mysigt att vara här på lördag: http://youtu.be/294J4xLdWdo
 
                                                                                 
                                                                                           Ha de gott;) A-C
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela