In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Ny hög olästa böcker och överlevnadstips...

Publicerad 2012-10-02 21:17:00 i Allmänt,

Här är min färskaste bokhög direkt från Bokmässan...
 
Egentligen borde jag inte ha köpt några böcker alls. Bokhyllan är redan full av både lästa och olästa verk. De senare ökar faktiskt i snabbare takt än de förra. De olästa har faktiskt blivit besvärande många allteftersom åren går, men på senare tid har jag börjat hoppas på att hinna plöja många många den dan jag blir ledig på heltid. Men med tanke på hur upptagna många av mina pensionerade vänner verkar vara ska jag kanske inte räkna med det.
   Hur som helst kan man ju inte åka på Bokmässa och komma hem helt tomhänt. Men jag hade faktiskt inte bestämt ett enda inköp i förväg, utan slumpen och tillfällena fick avgöra. Det blev inte så många nya böcker av både utrymmesskäl och självbevarelsedrift. Inte så spännande heller. Ganska svenssonaktiga köp om sanningen ska fram.
   Om vi börjar uppifrån så köpte jag två riktiga klassiker i pockettappning. Frukost på Tiffany´s har jag sett flera gånger på film med en bedårande Audrey Hepburn som elegant, stilbildande Holly Golightly. Vem skulle inte vilja se ut som filmens Holly i det lilla svarta fodralet, pärlhalsband och svinrygg? Ska bli kul att läsa boken sent omsider. Har bara läst en bok tidigare av Truman Capote nämligen Med kallt blod, som stannar kvar för gott någonstans inom en när man en gång läst den. En fantastisk och mycket obehaglig bok, som också finns som fantastisk och mycket obehaglig film.
   Den andra klassikern är en väldigt tunn liten bok, med brännande innehåll. Marguerite Duras Ålskaren utspelar sig som flera andra av hennes romaner i Franska Indokina. Boken handlar om en femtonårig fransk flicka, en slags Lolitafigur,  som en dag, på en färja över Mekongfloden, möter en ung kinesisk affärsman. De inleder in passionerad kärlekshistoria i skuggan av rasfördomar och stränga traditioner. Har läst några böcker av Marguerite Duras tidigare och är fascinerad av hennes sparsmakade sätt att skriva. Längtar efter att läsa den och än en gång svepas in i Duras egenartade, speciella värld.
   I ett impulsivt svep plockade jag med mig Jens Lapidus trilogi Snabba Cash, Aldrig fucka upp och Livet Deluxe.  Har inte läst något av honom och inte sett nån av filmerna baserade på de två första böckerna. Men jag har hört mycket talas om dem och tycker om att plöja flera böcker på raken av samma författare, så det får bli ett sånt projekt. Om någon till äventyrs inte vet vad böckerna handlar om så utspelar de sig i Stockholms undre värld. Ska bli spännande att bege sig dit så småningom.
   Björn Ranelids Ord kostade bara en spottstyver. Den består av krönikor som Ranelid har skrivit i tidningen Dagens Arbete genom åren. Egentligen köpte jag den mest för att få del av hans otroligt vackra signering, men jag tycker om hans sätt att skriva så den blir förhoppningsvis också läst med tiden.
   Sista skönlitteraturen på listan måste ha varit en av Bokmässans storsäljare tillsammans med Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. Kön av folk med den erotiska storsäljaren Femtio nyanser av honom i handen var inte lika lång som till Gardells eftertraktade bok, men lång nog för att man skulle dras med. Den bestod av både kvinnor och män, mest folk i medelåldern. Vet ingenting om författaren E.L James. Inte ens om det är en man eller kvinna.  Och inte så mycket om boken heller. Bara att den sålt i 35 miljoner exemplar över hela världen. Blir spännande att se om den är fågel eller fisk, skräp eller läsvärd. Har faktiskt ingen uppfattning i dagsläget. Kanske säljer den enbart på ordet erotik.
   Sista boken jag köpte i Göteborg, och längst ner i högen, ligger en faktabok från Karolinska sjukhusets forskaravdelning. Boken heter KOL-våga skaffa ett bättre liv. Jag köpte den för att jag nyligen har fått reda på att en av mina anhöriga drabbats av denna folksjukdom. Jag jobbade på Lungmedicin på Sundsvalls sjukhus en period av mitt liv och träffade på många patienter med sjukdomen, men det är länge sen nu och jag vet att mycket har hänt inom vården sen dess. Jag hoppas att jag och fler i min familj ska lära oss och förstå mer om hur man ser på sjukdomen idag.
 
Det var alla mina inköp. Som sagt, inget riktigt spännande och oväntat, men förhoppningsvis en hel del läsvärt.
 
Till sist vill jag bjuda på sex nyttiga tips på hur man överlever flera dagar på en knökfull mässa.
1. Jättesköna skor
2. Gå ensam eller med max en kompis. Stäm hellre träff med jämna mellanrum.
3. Gapa inte efter för mycket i det digra utbudet.Max 3-4 föredrag, debatter eller dylikt per dag.
4. Lägg in fika- och matpauser med jämna mellanrum.
5. Ta dig tid att studera mässkatalog och mässkarta ordentligt i förväg.
6. Ta dig tid att njuta av situationen.
 
                                                                                               Tills vidare! Ha det:) A-C
 
  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela