In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Rosa oktober

Publicerad 2012-10-15 19:52:00 i Allmänt,

   Varje dag insjuknar mellan 15 - 20 kvinnor i Sverige i bröstcancer. I lördagskväll gick jag ner på Torget en stund för att minnas och hedra två av mina nära och kära som förlorat kampen. Jag ville också visa mitt stöd för de vänner som är mitt uppe i eller som lyckligt nog har vunnit sin fight.
  
   Under 1990-talet förlorade två nära släktingar till mig sina svåra matcher mot denna hårda sjukdom. Anita och Siv var också nära släkt med varandra. Jag vet att en del bröstcancer är ärftlig och att risken ökar om man har haft nära släktingar med sjukdomen, men ingen av kvinnorna i generationen över kusinernas har insjuknat, därför har jag valt att tro att det beror på en ofattbart sorglig slump. Men, givetvis går jag på mina mammografikontroller och klämmer och känner efter en gång i månaden. Som alla kvinnor borde göra.
Mina kära släktingar och vänner hade väldigt olika sjukdomsförlopp. Den ena insjuknade i unga år och var frisk en period innan sjukdomen slog till igen. Den andra hade ett snabbt sjukdomsförlopp, som bara tog något år. Men sorgen var lika förlamande efter båda. En var bara 40, den andra nästan 50. Men båda alldeles för unga för att dö.
  
   Anita efterlämnade make i Schweiz, lillasyster med familj och mamma. Siv lämnade man, två tonårsbarn, lillebror och mamma. Sorgen var så tung och svår efter de här levnadsglada, roliga, vackra, smarta, älskade kvinnorna. Tack och lov så har det hänt mycket med cancervården i allmänhet sen de insjuknade och däribland med bröstcancervården. Möjligheterna att överleva och bli frisk är mycket, mycket större idag. Jag hoppas verkligen att forskarna ska ha fortsatt goda resurser att hitta effektiva botemedel, så att unga kvinnor, ja alla kvinnor, får leva hela sina liv, och så att familjer slipper uppleva den förlamande sorgen efter någon som går alldeles för tidigt.
 
Ett sätt är att stödja Rosa bandet-kampanjen.
 
Glöm inte att stödja Rosa bandet och att klämma på tuttarna en gång i månaden!
 
   Stunden på Torget i lördagskväll var stämningsfull med lysande maschaller formerade som rosa-bandet-rosetten och väldigt fin sång. Undrar om det är någon jag känner som vet vilka sånger som spelades? Jag kände igen en del men flera var helt nya för mig, men väldigt fina, så jag skulle jättegärna vilja ha en låtlista eller åtminstone tips om det är nån som vet. Vill också passa på att tacka några bland tjejerna bakom ljusmanifestationen, Malin och Kicki, som jag känner, för ett lite kylslaget men jättefint arrangemang. Bra jobbat!
Bedrövlig mobilbild av maschallerna på Torget, men i verkligheten var det väldigt fint...
 
   Ikväll, måndag, är det dags för del två av Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar. En nyttig påminnelse om en annan fruktansvärd sjukdom och om en förfärlig tid som inte ligger så värst långt bakom oss. Jag ska iallafall bänka mig!
 
                                                                                                       Ha det gott! A-C
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela