In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Vad kan det bero på?

Publicerad 2012-10-09 20:27:00 i Allmänt,

Jag känner mig som en hyfsat harmonisk människa och tycker att jag har ganska bra koll...nåja allting sägs ju vara relativt...men iallafall jag tycker att jag har jobbet någorlunda planerat och privatlivet känns inte särskilt komplicerat. Men även om saker och ting känns rätt ok har jag råkat ut för ett slags stresssymptom i höst som jag inte riktigt känner igen.
Jag har ganska lätt för att somna på kvällarna. Brukar läsa en stund tills jag blir riktigt trött och sen somnar jag för det mesta stressfritt utan större problem, utom vid fullmåne men det är en egen historia...
I höst har dock det nya inträffat att jag flera gånger i veckan vaknar mitt i natten, oftast ganska akutförvirrad. Sätter mig upp i sängen. Tittar på mobilen för att kolla vad klockan är. Oftast är den nånstans mellan två och fyra på natten. Känslan jag vaknar med är att jag har något väldigt viktigt som ska hända väldigt tidigt på morgonen. Ibland inbillar jag mig, i mitt förvirrade halvsovande/halvvakna tillstånd, att jag ska ha något slags möte hemma hos mig som jag ska ha förberett med fika och allt. Jag borde kanske ha bakat och fixat...eller nåt.  Eller så ska jag hålla någon form av föredrag någonstans, inför en stor och viktig publik... men vet inte om vad eller var. Ibland tror jag bara att jag ska ha förberett några oerhört viktiga papper eller praktiska ting till nästa dag, men vilka vet jag såklart inte.
När det här började trodde jag att det handlade om nåt specifikt som jag oroade mig för. Jag trodde att jag visste vad. Men just den saken som jag inbillade mig att det berodde på har lugnat ner sig, men jag fortsätter att vakna med huvudet fullt av förvirrad stress. Det började ungefär när jag började jobba i höst. Jag har aldrig varit med om just det här förr. Nu har det hållit på så länge att det börjar bli riktigt jobbigt. Nattsömnen störs och den här diffusa oroskänslan som jag inte kan identifiera sitter ibland kvar i flera timmar efter att jag vaknat...
Någon annan som känt såhär? Någon som har ett tips på vad man kan göra för att bli kvitt det? Jag motionerar ganska mycket och känner mig frisk, jag upplever mig också om inte överlycklig, så iallafall inte olycklig...harmonisk är väl ett ganska bra ord för att beskriva hur jag känner mig, men det här börjar faktiskt inverka på min allmänkänsla...
 
En skogsdunge vid Karen Blixens vackra hus Rungstedtlund utanför Köpenhamn.
 

Kommentarer

Postat av: Lena dahlgren

Publicerad 2012-10-09 21:14:22

Det låter lite olikt dig. Jag har bara upplevt det du beskriver under mycket hård press på jobbet. Jag vaknade av att jag kände att jag glömt nåt som jag trodde var livsviktigt. Jag började att ha penna och papper bredvid sängen och skrev upp det jag trodde jag glömt. Ofta gick det inte ens att läsa på morgonen men jag kunde somna om. Om det fortsätter kanske du ska ta hjälp. Det är ju skitjobbigt att inte få sova det man behöver.

Svar: Tack för svaret Lena! Jag vet att det inte alls låter likt mig. Och jag upplever inte att jag är så hemskt stressad på jobbet. Visst är det fullt upp, jag har väldigt mycket elever i en del av mina kurser, men jag tycker ändå att jag har jobbet under kontroll. Jag har skyllt på att jag oroat mig för annat, men det jag tycker att jag har oroat mig för har blivit mycket bättre. Jag kanske ska göra som du och lägga block och penna intill sängen så kan jag kanske se nåt mönster i det hela i bästa fall. Men om det inte blir bättre snart måste jag söka nån form av hjälp för det är väldigt jobbigt. Inte har jag nån heller som kan säga åt mig att sluta inbilla mig och lägga mig och sova, och när jag är där i mitt yrvakna förvirrade tillstånd begriper jag inte det själv...
Sannaelia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela