In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Gardell och Teddybjörnen Fredriksson...

Publicerad 2012-09-28 23:26:00 i Allmänt,

Dagens högsta höjdpunkt för mig var definitivt Jonas Gardell. Han är så himla rolig, varm och allvarlig på en och samma gång. Kan höra honom berätta om den nya boken Torka aldrig tårar utan handskar hur många gånger som helst. Har egna mindre sympatiska upplevelser från aids-tiden då jag arbetade inom sjukvården, som har etsat sig fast i minnet.  Jag känner igen flera av de hemskheter han berättar om från egna erfarenheter från den tiden. Jag blir otroligt berörd av att höra honom prata om det och längtar efter att läsa boken även om den är hemsk på många sätt.
Jonas Gardells framträdande var nog det mest välbesökta som jag sett på mässan. Det var fullsatt till och med på golvet, Han startade så himla fräckt ...och lite roligt. Han frågade om folk längst bak hörde vad han sa och då svarade en kvinna på första raden ja.
- Om jag frågar dom längst bak om dom hör ska väl inte du som sitter längst fram svara! Pucko!
När han började prata om boken berättade han att han brukar gråta i varenda intervju.
. Betrakta mig som en gravid kvinna full av hormoner när ni ser det...
Jag är för trött för att berätta om hela framträdandet, men jag ska försöka återkomma till det senare eftersom det var så bra! Han avslutade i allafall med att säga att hans avsikt med böckerna är att berätta en historia som vi inte får glömma och aldrig upprepa. För övrigt börjar ju hela trilogin som tv-serie den 8 oktober tror jag i SVT. Då sitter man klistrad!
 
 
En av mina favoritmän...
 
Och en till...
 
 
Mark träffade jag på på en annan del av mässan och han var precis så trevlig och charmerande som man tror att han är..
 
En annan höjdpunkt på dagen var vårt eget arrangemang om novellskrivande, där två av våra tidigare novellpristagare, Stewe Claeson och Mats Kempe, diskuterade hur man skriver noveller. Det var intressant att lyssna på för en textlärare och mycket inspirerande. Stewe har så gott som helt övergått till romanskrivande, eftersom noveller inte säljer så bra medan Mats fortsätter och experimenterar lite med upplägget. Hans novellsamling Saknar dig sällan så mycket som nu är uppbyggd så att de olika novellerna hör ihop men ändå inte. Karaktärerna har samma namn men behöver inte vara samma person. Det är alltid så spännande att höra hur författare bygger sina texter och hur de får sin inspiration. Och det är jag tydlien inte ensam om att tycka, för det var fullsatt här också. Kul för oss i Lubbe-sällskapet!
 
Stewe och Mats på scenen...
 
...och lite mer privat. Stewe är en ny, sympatisk bekantskap men Mats träffade jag nu för andra gången och kunde återigen konstatera att han är en jättetrevlig kille. Bra författare är de båda två! Bra pristagarval av oss!
 
För övrigt lyssnade jag på en intressant debatt om Palestinafrågan med bla Pierre Schori, därfrågan om det fortfarande är möjligt med en tvåstatslösning diskuterades.
 
Mina besök i Israel och Palestina har gjort mig väldigt intresserad av Palestinafrågan, och även av frågan om vad som ska hända med Gazaremsan.
 
Dagens sista framträdande innan jag skulle börja jobba i montern var en intervju med Linn Ullman. Har inte läst något av henne än men blev jättesugen på att läsa hennes senaste roman om ett mord på en ung flicka. Det är egentligen inte själva mordet boken handlar om utan snarare vad som händer med människorna i hennes närhet...en relationsroman om ett förhållande på väg mot undergång...eller försoning...
 
 
Tror inte Linn Ullman skulle bli så nöjd med den här bilden men det är inte jag heller..byter kanske ut den när jag har tittat närmare på bilderna....
 
Sista timmarna idag jobbade jag i montern och lyckades faktiskt sälja några böcker och CD.
Skulle ni köpa en bok av den här kvinnan tro?
 
Själv har jag bara köpt en billig pocketbok och August Strindberg som klippdocka än så länge:)
 
 
August och hans outfits...
 
Måste också publicera en bild som jag knäppte strax före dagens slut. En riktig paparazzibild om jag får säga det själv, eller vad sägs?
 
Teddybjörnen Fredriksson med Emelie och Sofia! Och rar och trevlig var han...och lååång...
 
Innan jag släcker datorn och zzzzzzzzzzzzzz.... måste jag få publicera en bild av min lilla montergranne tvärs över mittgången. Han måste definitivt vara den sötaste utställaren av alla och han representerar i montern Fornskriftsföreningen...det ni:) Gonatt:)
 
 
Sötast!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela