In The Sixties

60 fyllda! Redan? Hur gick det till? Vad händer nu? Ja det är det jag ska försöka ta reda på! Välkomna att följa med på resan in i en för mig okänd och delvis ovälkommen ålder! Men alternativet är ju ingen höjdare heller så det är väl bara att gilla läget:)

Vemodig sista dag i Göteborg och strulig hemresa...

Publicerad 2012-10-01 16:57:00 i Allmänt,

Sista dagen i Göteborg kändes väldigt vemodig. De andra dagarna var så kul och vi som jobbade för Ludvig Nordström- och Birger Norman-sällskapens räkning lärde känna varandra bättre och bättre för var dag som gick. Vi hade verkligen roligt tillsammans och timmarna och dagarna flög fram. Och plötsligt var det över. Dags att åka hem med massor av spännande, nyttiga, roliga upplevelser i bagaget. Och massor av böcker!
 
Men eftersom jag vid förra uppdateringen lovade att återkomma till lördagseftermiddagens program på Bokmässan så gör jag det nu. Man ska ju hålla det man lovar.
Efter den fabulöse Björn Ranelid är det svårt att riktigt ta in något eller någon annan. Han tar nämligen stor plats i ens medvetande när man en gång träffat honom. På gott eller ont, eller både ock.
Jag skyndade iallafall iväg till vår hemmascen, De litterära sällskapens scen, där våra egna estradörer Torgny Åström och E.Micke Norberg höll ett välbesökt och lika väl genomfört program betitlat Lortsverige och Vinkelskott. Lortsverige är ju Ludvig Nordströms stora roman från 1938 om tillståndet i folkhemmet och Vinkelskott är en samling krönikor i bokform som Birger Norman skrev från 1955 till 1978.   Genom en dialog, där mycket av texten hämtats från respektive böcker, skildrades hur de båda författarna såg på folkhemmet under sin tid. Det var både inrtessant och underhållande, och bitvis också roligt. Bra jobbat!
 Torgny och E.Micke gjorde inte den månghövdade publiken besviken. De var riktigt underhållande.
 
Efter monterkollegornas fina framträdande halvsprang jag till Tidningsutgivarnas hörn igen, för att lyssna på Yukiko Dukes intervju med Jens Lapidus. De pratade dels om hans sätt att skriva, korthugget, rappt och med mycket slang. Dels om att hans kriminalromaner saknar den traditionella hjälten som löser brotten. Istället beskriver han livet i den undre världen som det är, eller som han tror att det är. Hur som helst missade jag mycket av sammanhanget eftersom jag hamnade bakom världens längsta och bredaste man, som dessutom var tvungen att kommentera allt som sas på scenen med sin flickvän eller vad hon nu var. Irriterande. Jag ville ha en bild av den talangfulle snyggingen Lapidus och stegade därför fram när de klev av scenen och frågade om det gick bra att få ta en bild. Det gjorde det. Här är han!
 
Här är han. Stilig kille med påfallande vackra ögon.
 
Eftersom det här var mina sista "lediga" timmar på mässan, så ville jag hinna med så mycket som möjligt! Så jag rusade vidare till Mari Ljungstedts föreläsning om hennes skrivande. Mari berättade bland annat att hon hämtar väldigt mycket av sig själv till sina karaktärer. Hennes egen uppväxt med en alkoholiserad far och som mobbingoffer under skoltiden har präglat flera av hennes karaktärer i böckerna. När en av hennes karaktärer skulle lida av anorexi tillbringade hon en tid på en vårdavdelning för flickor med anorexi för att sätta sig ordentligt in i problematiken. Hennes egen mörkrädsla har också bidragit en hel del till böckernas dramaturgi. Hon berättade också lite om sin senaste bok Den sista Akten, som utspelar sig i teatermiljö bland annat på Stadsteatern.
 
Efter föreläsningen fick jag chansen att prata med henne en stund. Jag visste sen tidigare att hon är en oerhört ödmjuk och trevlig person. Och rasande grann. Vi har gått på samma journalisthögskola i Sundsvall, om än jag gick några få år före henne. Vi har iallafall flera gemensamma bekanta och hann byta några ord bland annat om vår gamle lärare Pelle! Och så fick jag den här bilden också:
En jättetrevlig deckardrottning.
 
Innan det var dags för sista kvällspasset i montern hann jag lyssna på en annan av mina personliga favoriter. Göran Greider talade i det här sammanhanget om poeten Dan Andersson, som han har skrivit en bok om. För min del hade han fått prata om nästan vad som helst. Jag tycker nästan alltid att han är bra. I alla sammanhang. Tydlig och redig, Och ofta med åsikter som jag instämmer med. Jag gillar honom skarpt och det verkar många andra också göra, för Göran var flitigt förekommande på många scener och i många sammanhang under bokmässedagarna.
 
Den här bilden av Göran Greider är jag jäkligt nöjd med, men tyvärr är kvalitén på alla bilder lite si och så eftersom de alla är snapshots från Iphonen.Orkade inte släpa runt en tung systemkamera på mässan, men ångrar mig lite eftersom jag hade chansen att ta många bra bilder. Apropå göranbilden så gillar jag den för hans intensiva blick in i kameran och det vita, vilda håret och den vita, argumenterande handen mot den mörka bakgrunden.
 
Söndagen, den sista vemodiga dagen, hade jag morgonpasset i vår monter. Det innebär att plocka fram, sätta igång bildspelen, fixa kassan och försöka sälja så gott det går. Vi lyckades iallafall sälja slut på alla medförda exemplar av Lortsverige, vilket kändes som en stor bedrift i det här gigantiska bokbruset.
 
Efter arbetspass och lunch rusade jag runt med plånboken i högsta hugg för att hinna köpa med några böcker hem. Som om inte min bokhylla har tillräckligt med olästa böcker redan. Jag läser ganska mycket men köper ännu mer, och då blir det så. Lite bokshopoholic är jag nog...ändå köpte jag inte så vansinnigt mycket böcker den här gången för dom skulle ju släpas hem också...
 
Innan det var dags att åka hem råkade jag iallafall springa på en av alla Glennar i Göteborg, nämligen Glenn Hysén. Fast jag bara träffade honom i några få minuter hann jag märka vilken trevlig, rolig kille han är. Och när jag frågade om jag fick ta en bild med honom tog han min mobil och lämpade över den till en av sina kompisar. Sen la han en arm om mina axlar och tryckte till så att jag nästan tappade andan av överraskning, vilket nästan syns på bilden. Men efteråt skrattade vi båda gott och jag tackade för mig, för nu var det dags att skynda mot tåget hem.
En riktigt trevlig kille och en överraskad dam...nej det kändes lite som fel ord för att beskriva den där personen...vi tar tjej...kolla förresten hur bra vi matchar:)
 
 
Som vanligt, höll jag på att säga när det gäller mig, blev det lite strul med resan. Det började med att jag upptäckte att jag glömt min ryggsäck med plånboken bland annat, inne på mässan, så jag fick vända tillbaka från spårvagnshållplatsen. När jag kom tillbaka till hållplatsen meddelade plötsligt en röst att det uppstått problem med spårvagnstrafiken och att alla spårvagnar omdirigerats till en annan hållplats en bit därifrån...nu började jag bli riktigt nervös för tågets avgångstid närmade sig med stormsteg...men då fortsatte rösten...utom spårvagn nummer två som går till Drottningtorget och Centralstationen. Puuuh!!!
 
Flickorna som följde med mig hade redan åkt in till stationen så nu irrade jag omkring på egen hand, men de hade iallafall signalementet klart om jag skulle försvinna. Turkos jacka, förvirrad...men nu slapp de som tur var gå ut med någon offentlig efterlysning. Jag kom i tid och vi hann till och med ta en fika innan tåget gick. Men sen började strulet. Något slags datafel gjorde att tåget stannade flera gånger, ett par gånger under längre stunder,  mellan Göteborg och Stockholm. Det ledde till att vi missade anslutningen mot Norrland. Vi fick dock nya biljetter och ett "plåster-på-såren-fika" från Pressbyrån som kompensation. Ska in sen på SJ:s hemsida och se om vi kan begära nån annan ersättning för förseningen. Tågstrulet gjorde nämligen att vi blev försenade två timmar och kom hem till Härnösand klockan ett istället för klockan 23.00. Det gör ganska stor skillnad för hur man känner sig idag. Trött och lite överspeedad. Men ikväll får det bli en tidig kväll så man orkar med resten av arbetsveckan. Jag delar med mig om mina bokköp en annan dag. De var inte särskilt spännande utan ganska svenssonaktiga, men iallafall... Jag tror också att jag ska skapa en liten tipslista för folk som vill gå på kommande bokmässor för det lärde jag mig en del om..och de tipsen är säkert gångbara på vilken mässa som helst. Å så lite vimmelbilder från Bokmässan tror jag...
 
                                                                                   Till dess. Ha det! A-C
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Sannaelia

Fyrabarnsmamma, journalist, medielärare, singel för tillfället, levnadsglad, positiv, romantisk (lite i alla fall), galen (periodvis), fantasifull, sportig (jo lite), lat, energisk, pratsam, tyst, social, ensam, livlig, lugn och levande...

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela